Books

Har du travlt med at sikre din næste ordre, og har du ikke rigtig tid til at sætte dig ned og analysere markedet?

Har du et produkt, du tror du kan sælge i udlandet, men du ved ikke hvordan?

Eller har du bare brug for nogle ekstra hænder?

Vil du have salg til vindmøllemarkedet i Danmark og internationalt?

Det er mig magtpålæggenede, at hvis jeg skal lave markedsundersøgler for dig, så er det fordi, at du skal anvende dem, og at de ikke bare skal lægge i bunden af en skuffe. Jeg har en meget pragmatisk tilgang til marketing. Enten skal det få kunderne til at få øje på din virksomhed og dine produkter, eller også skal det føre til at godt beslutningsgrundlag, der hjællper dig med at vælge de rigtige markeder, den rigtige partner, den rigtige strategi osv.

Min tilgang til Market Intelligence

Jeg er stærk til research, og med det mener jeg, at jeg er hurtig til at grave informationer op og strukturere dem på en måde, så du hurtigt kan anvende dem.

I min verden handler Marketing Intelligence ikke kun om facts. Det handler om at komme så tæt på sandheden som muligt. Der er nemlig fire grupper af intelligence:

a) Det som vi ved er sandt - altså det som vi er bevidste om, og som vi kan konkludere er facta. Det kan vi handle på med det samme.

b) De ting som vi ved, at vi ikke ved. Det er de informationer, vi kan definere og forsøge at fremskaffe ved hjælp af en struktureret infomationsindsamling.

c) Så er der de ting, vi tror vi ved, men hvor vi tager fejl. Her bør vi følge op på, om de data, vi tror er rigtige, stadig holder. F.eks. har vores kunde stadig kun os som levereandør?

d) Til sidst er der de ting, vi ikke er klar over, at vi ikke ved. Altså de ting vi slet ikke er bevidste om. Det kan f.eks. være, hvis en loyal kunde vælger en konkurrents produkter, eller hvis en konkurrent pludselig dukker op med et nyt banebrydende produkt. Faktisk er alt der sker i morgen, endnu ikke fakta. Så derfor skal der bruges erfaring, fakta og markedsanalyse til at vurdere, hvad som er det mest sansynlige træk fra kunder, marked og konkurrenter.

Især når man går ind på et nyt marked, er det ofte det uventede, der fører til ekstra omkostninger og forsinkelser. Det er derfor godt at have have antennerne ude og have en eksplorativ (åben) tilgang til markedsanalyse og markedsreseach i begyndelsen, så man kan flytte noget fra kategori (d) til kategori (b) og herefter kategori (a). Jo mere vi kan bliver bevidste om, jo bedre beslutningsgrundlag kan din virksomhed få.

Det beslutningsgrundlag vil jeg gernee hjælpe din virksomhed med at skabe.

Under fanerne her på siden, kan du se nogle af de ting jeg kan hjælpe med.